Eerste week bijna om!!!!! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Meral Tervoert - WaarBenJij.nu Eerste week bijna om!!!!! - Reisverslag uit Breda, Nederland van Meral Tervoert - WaarBenJij.nu

Eerste week bijna om!!!!!

Door: Meral

Blijf op de hoogte en volg Meral

10 Februari 2009 | Nederland, Breda

WOWWOWWIIEEEWAAAA!!!... Ik ben er pas een week maar het voelt alsof ik er al een paar maanden zit! En dit geldt niet alleen voor mij maar even goed voor mn homies!! Het erge is ook nog eens dat het als vakantie voelt in plaats van afstuderen dus die houding moet nog even veranderen!!

Ruudje en ik zijn vorige week Dinsdag aangekomen op Zanderij, waar we opgehaald werden door Dennis (onze huurbaas). De vlucht was snel voorbij aangezien we leuke mensen naast ons hadden zitten en twee kleine kindjes waar voor Ruudje veel tekeningen voor moest maken. Dennis reed ons naar Paramaribo en we zijn meteen voorgesteld aan de gehele familie. Wat een gigantisch warme en lieve familie!! Ze zorgen echt goed voor ons, houden ons in de gaten, brengen ons overal naar toe en je mag altijd komen aankloppen!!! Het huisje op de Prinsessenstraat 131 is echt ons paleisje geworden. Een heerlijk oud maar opgeknapt houten huisje met iedereen zijn eigen slaapkamer, grote keuken en grote badkamer. Natuurlijk ook een woonkamer maar we vertoeven op dit moment nog vaaaak op het achterterras waar ik ondertussen ook meteen een hangmat heb gehangen (werkt verslavend.).
De eerste paar dagen maar gewoon Paramaribo verkend met de auto en te voet. Ik ken nu al wat beter de weg maar nog niet zoals het zijn moet. De taxi kost hier ook maar Eur. 3,00 dus wat dat betreft hoef je alleen de straatnaam te onthouden waar je naar toe wilt.
Woensdag en Donderdag is de rest van de homies gekomen en hebben we meteen besloten om samen met onze huurbaas, die een eigen touroperator bedrijfje heeft, een vette trip te maken. Het was eerst nog maar de vraag aangezien er wat opstandjes waren in het binnenland en er wegen waar gebarricadeerd maar gelukkig was alles vrijdag weer rustig!! Vrijdagavond zijn we vertrokken naar Leliedorp waar Dennis zijn eigen buitenhuis heeft. Daar woont op dit moment Dolle die alles weet van alle bomen, planten en beesten en ook zijn eigen hondjes onderhoud plus een vogelspin kweekt. Dus mijn eerste confrontatie met dat verschrikkelijke beest heb ik al gehad en ik moet zeggen dat het beestje nog niet zo heel groot was maar daardoor ook niet minder eng wordt ofzo …… :O…… We hebben in ieder geval lekker gebarbequed en geouwehoerd met Dolle, Dennis en Erik die ons die komende dagen gingen bezig houden. Dennis en Erik zijn in het verleden scherpschutters geweest en Erik geeft nog steeds les op de plaatselijke schietschool. Dat was natuurlijk dan ook de rede dat ik voor het eerst in mijn leven met een GLOCK 9 MILLIMETER heb geschoten!!!! Damn wat een klap komt er uit zo’n gun en ookal schoot ik op een blaadje…. Adrenaline schoot toch echt even door mn lijf!!!
Zaterdagochtend heel erg vroeg opgestaan, wat trouwens hier wel een stuk makkelijker gaat, en met twee wagens volgeladen vertrokken naar Brownsberg. MAAR 100 kilometer rijden alleen deden we er wel 3,5 uur over aangezien de wegen hier niet helemaal op en top zijn. Hoe verder je de bush in rijdt, hoe meer donkere bevolking je tegen komt en het dus voor mij, Ruud en Franka een soort van herkenningspunt was aangezien het best veel op Zuid Afrika leek!!!
Eenmaal aangekomen op Brownsberg meteen met goede moed begonnen aan een tocht naar de Leo en Irene Waterval. Ik was alleen al moe na een uur klimmen, klouteren en soppen in het drassige zand en we waren nog niet eens op de helftt!!! Toch moet ik zeggen dat het zwaaaaaar de moeite waard was en zodra het ging regenen kreeg je meteen meer zuurstof en werd het klimmen juist makkelijker!! We kwamen alleen wel koud en doorweekt terug en aangezien ze geen warme douches hadden, duurde het wel even voordat we weer op temperatuur waren. Dolle had ondertussen gekookt en na die heerlijke Javaanse maaltijd hebben we de hangmatten opgehangen en zijn we gaan tukken. Best een hele ervaring om te overnachten in een hangmat en op de achtergrond genieten van alle krekels, kikkers én brulapen!! We werden om half 7 wakker, hebben snel ontbeten, alle spullen weer ingeladen om verder te rijden naar hét Stuwmeer van Suriname waar de elektriciteit vandaan komt voor Paramaribo. Uiteindelijk was onze laatste trip naar Berg en Dal wat een soort adverture gebied is waar we dan ook gecanopyd hebben door de Jungle. Ik voelde me dan ook als een Jane die door de bosjes heen vloog en over de Suriname rivier. Wat een gigantisch gave ervaring om dat te mogen mee maken en dat zal ook zeker niet de laatste keer geweest zijn.
Na de canopy tour besloten we terug te rijden naar Paramaribo om daar onze laatste maaltijd te nuttigen. Ondertussen was er ongelooflijk veel regen gevallen waardoor de wegen nog slechter waren geworden en het dus behoorlijk hobbelen was in de auto. Gelukkig werd dat wel beloond door een 5 meter lange Anaconda die over de weg naar de jungle wilde gaan. WAT EEN BEEST… Blijkbaar was het een hele happening want zelfs de lokale bevolking stond te kijken!!
Al bij al was het een eerste kennismaking met Suriname om nooit meer te vergeten!!!!
Vandaag heb ik mijn eerste afspraak gehad op het ministerie waar ik ook weer super hartelijk werd ontvangen en na een gesprek meteen werd door gestuurd naar een instantie die alle statistieken bijhoudt. Ik heb 1,5 uur gebladerd in boeken en alles uitgezocht om te kunnen kopiëren totdat een vrouwtje aangaf dat zij het wel kopieerde en of ik het dan morgen op wilde komen halen. Ruudje is ondertussen ook aan de slag gegaan bij Torarica. Er zijn op dit moment drie verschillende hotels die onder deze naam vallen en hij gaat de komende 2 weken in alle keukens meekijken om zoveel mogelijk inzicht te krijgen over hoe mensen werken, welke producten ze gebruiken en hoe de Surinaamse gerechten worden klaargemaakt. Er is op dit moment helaas nog niet veel orde maar iedereen verwacht van Ruud natuurlijk dat dat over 6 maanden helemaal top is!!!!

Dus zoals jullie al wel vermoedde heb ik het weer ongelooflijk naar mn zin. Het kan ook niet anders door alle gastvrijheid om je heen en het heerlijke klimaat (ondanks dat de straten nu blannnk staan!!!! Haha)
Als jullie me live willen spreken kunnen jullie bellen op 0597 7137768 (check belpiraat.nl voor de goedkopere codes om te bellen naar het buitenland)
Ik zal mijn hyves open stellen voor iedereen en natuurlijk wat gave foto’s uploaden!!
Hou mn site in de gaten, want ik probeer na elk avontuur jullie op de hoogte te stellenn!!

Lieve knuffels vanuit het heerlijke Suriname!!!

  • 10 Februari 2009 - 01:29

    J:

    Vet hoor, ik wou dat ik erbij kon zijn...

  • 10 Februari 2009 - 06:10

    Anna-marie:

    Merrie! Wat een leuk verhaal en spannend allemaal! Echt gaaf hoorr..
    Heel veel plezier nog! Xx

  • 10 Februari 2009 - 06:51

    Marloes:

    Meral!

    wat leuk om te lezen zeg..
    echt leuk verhaal!
    geniet maar goed en doe voorzichtig!

    Liefs Marloes...

  • 10 Februari 2009 - 07:39

    Marly:

    Aapie!!
    Supergaaf al jullie verhalen..!! Echt relaxed dat jullie het zo naar je zin hebben :D ben super benieuwd naar de foto's dus laat die maar snel komen! Dikke kus aan iedereen..

  • 10 Februari 2009 - 08:23

    Papa:

    Lieve,
    Schat er moet wel gewerkt worden aan je scriptie hoor!
    Kus

  • 10 Februari 2009 - 08:31

    Marijke:

    Merallll.... ik zat net nog aan je te denken.. ik hoopte al op een verhaal... ALLES wat je vertelt komt me zoooo bekend voor.. ik wil zoooo graag ook terug,maar ook de ireneval en deleoval en die regen....wauwwww..... was ik maar daar met jou... ben je trouwens al in de palmentuin geweest..??? en bij 't vat eten,??? en ook waar Ruud gaat werken.. kijk uit dat je niet bij dat hotel een taxi pakt...want je betaald er echt het 3 dubbele...zo zijn wij een paar x opgelicht..!! maar SUPERLEUK om te lezen..en dat je dat beest bent tegengekomen..ik was er zoooo bang voor..dat is me niet overkomen.. ik hoop snel meer van je te lezen...en echt de mensen zijn er echt GEWELDIG he..?? nou lieverd... als je wil mailen kan het op mwpearls@gmail.com.. geniet ervan...!! en misschien zie je ook nog het opa doulie centrum waar ik heb gewerkt,... is een groot blauw gebouw..

    ik hoop snel meer van je te lezen..en door mijn enthousiasme praat ik weer veul te veul.. je kent me.. ;-)

    doe voorzichtig...en oh ja,.. de havana lounge is een supermooie plek om uit te gaan..echt een aanrader..

    veel liefs Marijke..xx'

  • 10 Februari 2009 - 08:39

    Lindgy:

    Hey jij DRAAK!

    Ik heb van je verhaal genoten!
    Goed om te horen dat je zo aan het integreren bent met de natuur; anaconda's, vogelspinnen, apen..haha noem ze maar op!
    Kijk maar uit dat je zelf niet als een brulaap terug komt ;-)

    Ik wacht op je volgende verhaal!

    Liefs,

    Lindgy

  • 10 Februari 2009 - 08:47

    Mama:

    Nou een fantastisch avontuur.Is dit ook te doen voor ons? Of ik die spin zou willen zien??? Maar die anaconda lijkt me wel wat, al hoewel?
    Lieverds, geniet ervan!
    P.S. Check ook even je mail!

  • 10 Februari 2009 - 09:16

    Marja & Wim Barendse:

    Hai Meral,
    Wat ik zo lees heb jij al meer mee gemaakt in die 1e week dan ik in een jaar. Wat lekker om in een hangmatje te liggen, daar ben ik wel jaloers op hoor.
    Maar geniet er lekker van je hebt nu de kans.
    Ik zal je hyves in de gaten houden en zo jou avonturen volgen.
    Groetjes vanuit Alblasserdam, je weet wel dat koude kikkerland.
    Dikke kus voor jullie beide, van Marja en Wim.

  • 10 Februari 2009 - 09:22

    Makieaap:

    Ouweeeee!! Hoe vet!! ik lees alle verhalen drie keer (Franka, jij en Anne) maar het blijft tof! hoe meer ik ze lees hoe meer ik zin krijg om te komen dus laten jullie nog ff de data weten wanneer wie weg gaat dan ga ik nog ff op ticketjacht want het begint BEHOORLIJK te kriebelen!! Dikke kus uit het gooi!

  • 10 Februari 2009 - 15:35

    Iris:

    Wat een geweldige verhalen en dat nu al! Hoppa! Ik ben zo jaloers en mis jullie hier in Breda! Op naar nog meer spectaculaire verhalen! Dikke kus Oh en PS Ik heb denk ik je fietssleutel gevonden :P

  • 10 Februari 2009 - 17:30

    Marcella:

    Wauw, wat een mooi verslag heb je geschreven over je eerste week. Interessant!
    Wat ben je een bofferd dat je zo heerlijk in een hangmat kan liggen!

  • 10 Februari 2009 - 17:39

    Jenn:

    Heyyyy gekkies!!
    Supervettt... Maar wij willen nu graag wel beelden bij die vette verhalen :D Enjoy babe!!

    Xies Jenn

  • 13 Februari 2009 - 08:27

    Ine:

    Ha lieverd, wat spannend allemaal zeg. Wat zijn jullie toch bofkontjes om dat allemaal te mogen zien/ervaren. Tuurlijk moet d'r ook wel wat gewerkt worden maar in zo'n sfeer zo'n omgeving is dat geen straf;-)Meiske geniet er lekker van.
    Dikke kuskus

  • 15 Februari 2009 - 04:38

    Sebje Uit Mexico:

    chick!!! super leuke reactie! vind 't echt leuk om te zien dat je zo mee leeft met m'n verhalen! Klinkt ook alsof jij 't goed naar je zin hebt... wat is je skype... dan kunnen we snel ff bijkletsen. mijne is sebiscallingnow

    kusssss

  • 02 Maart 2009 - 17:58

    Sanne Boon:

    Heey maffe muts!!

    Leuk zo je verhaaltje te lezen en dat je het zo naar je zin hebt! Ruudje ook helemaal naar zn zin? Hier in Mexico gaat t ook nog allemaal goed..maar waar blijft nou t vervolg? Of ben je opgegeten door een of andere Surinaamse bosneger die ook nog aan kannibalisme doet?! Of ben je gewoon verdwaald in het grote, gevaarlijke, boze, enge jungle/bos/oerwoud/iets met bomen?

    Beso!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Breda

Meral

Afstudeeronderzoek in Suriname en natuurlijk maximaal genieten.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 22027

Voorgaande reizen:

03 Februari 2009 - 16 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: