Boriinnnggg - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Meral Tervoert - WaarBenJij.nu Boriinnnggg - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Meral Tervoert - WaarBenJij.nu

Boriinnnggg

Door: Meral

Blijf op de hoogte en volg Meral

16 April 2007 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Jeeeboooo!!!!!.. How Z??!!

Jajaja..ben al helemaal ingeburgerd hier hoor!! Na 2 weken met swa's gewerkt te hebben, leer je wel een paar woordjes.. Sjap Sjap Sjap!
Zit me op dit moment te vervelen achter de computer op de receptie, en ben nu even illegaal een berichtje aant plaatsen!! Vandaag begonnen met een nieuwe werkweek op een nieuwe afdeling: Front office, reception!! Heel veel nieuwe informatie maar het is appeltje eitje. Ben ook echt blij dat ik hier mocht beginnen want zoals sommige wel wisten moest ik vorige week een week meedraaien op de housekeeping, wat dus gewoon een week poetsen betekent!! Was elke dag na 8 uur schrobben echt helemaal gebroken en sommige werksters doen dit al 16 jaar voor 1000 Rand per maand. (lees 100 euro, geen drol dus) Heb echt te doen met deze mensen, want het is echt doorwerken en zwaaaar werk!
Afgelopen vrijdag was mn laatste dagje.. Tot 16.00uur gewerkt, een uurtje geslapen en daarna met Chantel (food en beverage manager) naar een andere lodge gegaan om daar op een groot feest achter de bar te staan. Wat een ongeorganiseerde rotboel was dat zeg..en daar merk je ook echt het verschil tussen de rassen. Chantel en ik, als weinige blanken, werkten harder dan de rest en de manager komt naar je toe van: Take it easy... let the black people do it!! Maar leuk om meegemaakt te hebben en ook meteen 266 Rand verdiend (26 euro voor 6 uur :S:S)
Voor de rest heb ik het helemaaall naar mn zin hier. Vorige week zaterdag had ik mijn eerste bush braai in het park. Houdt in dat je gaat barbequen midden in de bush bush met gasten en rangers. Er is wel eens een leeuw komen kijken dus vandaar dat de rangers behoorlijke guns bij zich dragen. Ook mijn eerste keer stappen heb ik er op zitten. We gingen weer met alle Nederlanders van t bedrijf en de toeristen. Was een dolle boel met al de blanke zuid afrikanen die hier een hele andere manier van dansen uitoefenen (langarmen noem ik het maar, en echt heeeel hard lopen over de dansvloer zonder te kijken wie er voor je staat)
Vorige week ook een keer de echte traditionele donkere zuidafrikaanse dansers meegemaakt.. Hoe gaaf is dat zeg! Kindjes van 5 en 6 jaar die al helemaal los gaan en een ritme gevoel hebben waar je echt jaloers op wordt!! Je kan alles zeggen over de blanke zuid afrikanen maar het zijn wel charmeurs hoor. Heb mijn eerste bos bloemen met een mooie lovee lettre binnen gekregen whahaha... Iedereen was in shock hier en ik stond met een rooie boei!!
Afgelopen weekend was ik vrij samen met de chefkok dus zaterdag was t een relaxt dagje aan t zwembad, door de mall heen gelopen, en savonds lekker staan braaien. Zondag ben ik met Rudy (nee, niet die pap...maar de chefkok ;)) naar Silonque gereden. Ik reed.. en dat is echt bizar wanneer alles andersom is en je borden tegen komt met daarop: 'WATCH OUT: BABOONS, WARTHOGS!! Silonque ligt midden in het kruger park en is ook een lodge alleen dan heel wat anders dan Sefapane. Hebben ook Nederlandse eigenaren en deze verkopen de huizen die op de lodge staan. We ging op bezoek bij Elly en Jac, 2 engelen op aarde!!! Ze worden ook wel de ouders van Sefapane genoemd want alle trainees die hier komen, voelen zich daar helemaal thuis!! Eerst een drankje gedaan en daarna staan tennissen op een baan midden in de bush waar je gewoon een hyena kan tegen komen en impala's rondhuppelen. (HOE VET IS DAT).. Het is echt zo gigantisch mooi daar.. heb mn ogen uitgekeken! Rond het avond eten zijn we ff terug gereden om de rest op te halen en vervolgens in het restaurant gegeten met alle hollanders weer bij elkaar. Was een erg gezellige avond en ook heeeeeerlijk gegeten (Jac en Rudy kookten, en zijn allebei koks dus die weten wel wat ze doen) 1 ding weet ik zeker en dat is dat ik daar een huis koop als ik genoeg geld heb later ..
De rest van de week werk ik avond diensten dus heb ik niet zoveel aan mn dag... jammer maar goed, hoort erbij!!
Er bellen steeds meer mensjes wat ik wel erg leuk vind en wat ook gewoon nog meer moet worden... wil jullie verhalen ook horen he! En het kost echt geen drol... gewoon ff kijken op die belpiraat.nl en bel komende week of sochtends of savonds laat... vink leuk!!

Dineke, Wim, Chris, Daan en JW.. super bedankt voor jullie kaartje!! Vink echt leuk...

Love you all!!..

Mormel (yep, das mn nieuwe nickname hier.. de swa's vinden het ook makkelijker uitspreken dan Meral)

  • 16 April 2007 - 19:28

    Jeffrey:

    Haha Mormel wel lief koosnaampje ! :) hehe x

  • 16 April 2007 - 19:33

    Iris:

    Eyyy meisje!!Alles nog goed zo te lezen! Lijkt me wel maf sommige situaties, maar idd het hoort erbij he;))Hier in Breda is alles okido. Net een paar dagen te mooi weer gehad (+25 graadjes)dus das wel top. Verder beetje stappen en leren. We houden het gezellig he!:))

    Geen echte highlights..sorry babe!

    Veel plezier in de bush bush!!
    Groetjes en liefs Irissss

  • 16 April 2007 - 21:17

    Arlette:

    Nou, gelukkig heb je het gepoets er op zitten, het jachtige Hollandse leven zal er ook wel niet bij de receptie zijn, rustig aan dan maar! Leuk dat moeders volgende week komt he, ze heeft er zin in hoor!
    We hebben hier een paar hele warme dagen gehad, het leek wel augustus, heerlijk!
    Nou meis, succes en veel plezier! Een kusje van ons en een poot van Tommie!

  • 16 April 2007 - 21:45

    Gökhan:

    wat zijn impala's?

  • 17 April 2007 - 08:57

    Suzan:

    Chickkkiieee!!

    je hebt het echt heel vet en dat is goed om te horen! Ik mis je wel al heel erg..

    Kus

  • 17 April 2007 - 09:25

    Heleen:

    heeee mormel!!! :P wat cool..
    wat is 't gaaf om al je verhalen te lezen! en leuk wat je allemaal meemaakt! ik ga je ook gauw 'n keer bellen!, doe ik ff als ik bij me ouders ben :)
    hier gaat alles lekker z'n gangetje.. niks spannends ;)
    maar ik mis je wel!!!! :( dag dropje!!
    heeele dikke kus!!!!!


  • 17 April 2007 - 09:27

    Anna-marie:

    Hee merriee! Wat klinkt het allemaal gaaf! Zal echt top zijn zeg!
    Als ik nou veel geld had zou ik een keertje bij je langs komen, maarja, dat gaat zoals je waarschijnlijk al weet niet lukken! ;)
    Nou, heel veel plezier nog en ik moet van Willem zeggen dat hij je mist! :)

    Liefss! XX

  • 17 April 2007 - 10:25

    Makieaap:

    Sawadeeeeeeeee maat! Hoe issie dan met jou? Ik ben net terug in het oh zo vertrouwde Zevenbergen. Ben nu een uurtje of 20 wakker en zit er aardig brak bij maar ja eerst ff wat dingetjes doen hier en dan ff chillen. Echt tof om te horen dat je het naar je zin hebt! Mn volgende reis is misschien wel Egypte hebben ze horen vallen..ook super toch?? Maarre we mailen oke want ik verwacht natuurliujk nog wel een persoonlijke mail terug met wat details enzo;) likje

  • 17 April 2007 - 16:34

    Jordi:

    Leuk hoor om te horen dat je het naar je zin hebt daar :D
    Veel plezier!

    Kus Jordi (van Cream Crackers, remember ;))

  • 17 April 2007 - 17:42

    Mondayyyyyy:

    ey swaaaaaaaaahiliiiiii.... wazzzzzzzzzzuppppp!!!!!!!!!???????? ik wou je even laten weten dat ik aan jee denk... en k spreek je van de week weeer ja!!! i love love love you!! hele dikke kus voor jou neger!

  • 18 April 2007 - 01:09

    Jenn:

    Heeee mormel!

    Haha wat leuk zon lang berichtje van merie op mn waarbenjij ;)Ik snap dat je niet zo erg veel kunt laten horen vanuit het mooie ZA.. Ik heb tzelfde als jou.. Graag even snel naar huis om iedereen een knuffel te geven en dan hoppa weer terug! Haha. Heb het veeel te veel naar mn zin hier! Koop jij later maar een huisje daar, koop ik er 1 hier kunnen we lekker vaak op vakantie haha. Je maakt echt stoere dingen mee, heeel anders dan hier haha. Maar zaterdag komen mn moeder en tante en dan gaan we naar Borneo jungle opzoeken haha woehoe. Helaas ga ik geen leeuwen enzo tegenkomen ;) Maak maar veel foto's ervan kan ik de feeling ook nog een beetje meekrijgen haha. En hahaha Meral zou Meral niet zijn als ze dr eerste bos bloemen met liefdesbrief nog niet binnen had he!! Mannen vinden het hier ook geweldig om blanke vrouwtjes te zien, vooral de taxichauffeurs en eigenaars van bars haha. Maar ja kan je handig gebruik van maken ;) Nou merie ik zal aan je blijven denken hihi maar ik weet dat je er een toptijd van maakt... tot over n paar weekies!!

    Dikke kusss
    Jenny

  • 18 April 2007 - 14:59

    Bram:

    Hee Meral/Mormel!

    1000 Rand is ook niets dan, en dan gewoon al 16 jaar achter elkaar!..
    Relaxt berichtje weer! Nog veel plezier he! Tot snel!

    Groetjes XxX

  • 18 April 2007 - 17:52

    Sanne:

    He meral,

    Wat leuk om te horen dat het zo goed met je gaat!
    Hier in nederland is het ook niet slecht vertoeven. Het weer is echt heel lekker, en een goede temperatuur!

    Maar ik denk dat jij het beter hebt! ;)

    Nog even een paar weekjes school, en dan hebben wij ook vakantie!

    Ik kan niet wachten op je volgende berichtje!

    Groetjes xxx Sanne

  • 18 April 2007 - 20:06

    Imke:

    hej appie!!!!
    Ik ben jaloers op je!!!
    In Nederland hebben we net een paar dagen zon gezien, majah, daar houd t dan wel mee op....
    Maar kmoet niet zeuren, heb zelf voor zo'n dodelijk saaie studie gekozen, met 0 uitjes... als ik het net zo lekker had willen hebben, had ik merallie moeten volgen:D...
    maar goed.. tis bedtijd..
    geniet ervan
    knuffies

  • 19 April 2007 - 10:38

    Anita:

    Heey Meral!
    Zoo das nog es wat anders dan het Barneveld van hier :P Het klinkt allemaal geweldig en de foto's met al die wild animals zijn supervet! Nu krijg ik ook zin om volgend jaar in ZA stage te lopen, maar dat duurt nog ff.
    Veel plezier en succes daar!

    X Anita - vorig jaar je treinmaatje tot aan utreg, whahhah

  • 19 April 2007 - 12:59

    Tom En Marc:

    he mormel, die gaan we erin houden natuurlijk, vinden het super leuk dat je het naar je zin hebt daar. Wij vandaag gegolfd en gesmoked, heerlijke combinatie!!!! De verhalen klinken veelbelovend. in breda alles rustig net tentamens achter de rug paar gehaald een niet, maar ja boeie. Ga jou nog wel een keer achterna qua stage. Later Tjabo, tot snel en geniet maar door. X Tom en Marc

  • 19 April 2007 - 14:12

    Lindgy:

    MERAALLLLIIIEE!!! sorry had nog nooit eerder op je site gekeken maar zie dat je al flinke verhalen er op hebt staan! leuk om ze te lezen! Ook goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! kan ook niet anders als je in ZUID-AFRIKA zit,,ben zooo jaloers:P ;)
    He doe je de leeuwen en hyena's de volgende x de greetsz van mij?!:P
    Rustig aan he wijfie! kuussssss...lindgy!

  • 21 April 2007 - 13:01

    Jacobine:

    heej meid!
    nou zo blijf je goed op de hoogdte!
    en egt tklinkt egt super gaaaf!
    maar verdiene ze in zulke landen zo weinig?? €100,00 das egt niet veel!!

    nou veel plezier verder!
    groetjes, Jacobine

    en ik moest erbij zetten: Meral zet mn op daar!! groetjes de Lutjes

  • 22 April 2007 - 11:31

    Marijke:

    echt een meral verhaaltje...superleuk...en volgens mij ook echt genieten daar...!!!

    veel plezier verder..en ja ik ga je bellen..!! moet nu echt even gebeuren..

    xxx

  • 24 April 2007 - 09:58

    Vera:

    Hi Meral,

    Kreeg je site door van Kevin Maagdenberg, omdat ik ongeveer een half jaar geleden in hetzelfde gebied als waar jij nu bent, ben geweest.

    Volgens mij werk jij in de lodge waar mijn contactpersoon ook altijd logeert, Hajo Valk, mocht je hem ontmoeten en de kans krijgen een kijkje te nemen in het Selati Game Reserve, absoluut doen. Kruger park is natuurlijk gaaf, maar je hebt daar een vrijwilligersproject mbt het observeren van een lion pride, heel mooi en nog meer de 'echte' bush zeg maar.

    De temperatuur is nu ook wel om te doen begreep ik, daar heb je nog geluk bij anders is een weekje house keeping helemaal niet te doen (misschien zijn de Afrikanen daar wat beter op ingesteld).

    Ik vond het verschil tussen 'rassen' erg confronterend. Hoewel er officieel geen apartheid meer is, is het in het dagelijkse leven nog wel heel goed merkbaar. Met inderdaad de zwarte mensen in de rotbaantjes, als ze al een baantje tegen een hongerloon hebben, en alle hogere functies zijn blanke mensen. Maar goed als je die kindjes in townships ziet spelen, lijken ze het allemaal (nog) niet te beseffen.

    Zo...een heel verhaal geworden, maar heel erg veel plezier nog, geniet van die schitterende plek!

  • 24 April 2007 - 20:16

    Marcella:

    He mormeltje, ik heb je net geprobeerd te bellen met de belpiraat-tip, maar het lukt niet. Mijn mobiel kan het allemaal niet volgen...Jammer jammer. Fijn dat je niet meer hoeft te poetsen. Dat was zeker bij wijze van ontgroening?
    En nu bevorderd tot receptioniste, leuk, kun je lekker de snoeppot op de balie leegeten - die staat daar toch zeker ook wel, he. Dat hoort hoor, op een balie! Anders moet jij dat maar eens introduceren - heb je meteen weer pluspunten!
    liefs,Marcella



  • 26 April 2007 - 13:50

    Anne:

    Meral !!

    hoe is het leven daar zo aan de andere kant van de wereld? veeeel plezier nog!

    kus Anne

  • 03 Mei 2007 - 07:01

    Peter & Nicolette:

    HIEPERDEPIEP HOERAAaaa !!

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie onvergetelijke dag van met je moeder en "tante" Ada ;-) Hebben ze al voor je gezongen & ben je lekker vrij ? Ik heb je vader al even gesproken en hij mist jullie allemaal heel erg hoor ! Zal wel gek voor hem zijn zo op je verjaardag zonder zijn ladies...

    Dikke knuffels van N&P

  • 03 Mei 2007 - 13:58

    Corrien De Vogel.:

    Hallo jarige Job,van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Je Moeder en Ada ook gefeliciteerd.leuke foto,s heb je gemaakt.Nog een fijne tijd,en succes met alles.Groetjes aan je Moeder en Ada.
    Nog een goeie verjaardag.
    Dikke kus van Corrien!

  • 03 Mei 2007 - 14:31

    Fam.Bertram:

    Doenhet maar even op deze manie,maar.......Bij deze van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!
    Fijn dat je mams er is denk he.Maak er een fijne dag van!!!Groetjes van Martien,Sandra,Robin

  • 03 Mei 2007 - 18:30

    Floor:

    Hey Muts!!!!
    GEFELICITEERD!!!!! Vandaag lekker veel wijntjes drinken!!! ;) Zo te lezen heb je het goed naar je zin.. En alles is gaaf! Leuk man! Ik heb je al een aantal x geprobeerd om te bellen. Maar hij doet goed vaag!! Maar ik blijf proberen. Ik mis je wel hoor! Lunchen bij de babbel. HHMMM... Have Fun daaro!!!

    Dikke Zoen Floor

  • 03 Mei 2007 - 19:05

    Fam. Van Luttikhuize:

    heej Meral!

    Van Harte Gefeliciteert met je verjaardag en nog vele jaren toegewenst.
    en hopen dat je weer veilig hier terug mag komen!

    maar succes. groetjes, de Lutjes

  • 03 Mei 2007 - 20:06

    Marcella:

    He jarig mormeltje, hoe is het met je?
    Heb je je verjaardag vandaag wat leuk kunnen vieren? Gefeliciteerd he.

    groetjes!

  • 18 Februari 2009 - 13:24

    Laura:

    Heeeej meisie,
    hoe gaat! suriname oh wat ben jij van plan. haha fijn dat alles goed gaat. Zal aan je denken met de carnaval!
    gtx laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phalaborwa

Meral

Afstudeeronderzoek in Suriname en natuurlijk maximaal genieten.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 22034

Voorgaande reizen:

03 Februari 2009 - 16 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: